Artykuł sponsorowany

Jak działają czujniki ciśnienia w oponach?

Jak działają czujniki ciśnienia w oponach?

Straty wynikające z nadmiernego zużycia opon lub paliwa oraz nieprawidłowe zachowanie samochodu podczas jazdy to problemy wynikające z niekontrolowania ciśnienia w kołach przez kierowców. Producenci samochodów coraz częściej wyposażają pojazdy w czujniki ciśnienia, które mają pomóc w zapobieganiu takich sytuacji. Przekonaj się, w jaki sposób  działają.

Czym są  czujniki TPMS?

Sensory mające za zadanie informować kierowcę o utracie ciśnienia w kole samochodu określane są mianem czujników TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Od 2009 roku, zgodnie z przyjętą przez Parlament Europejski uchwałą, producenci samochodów muszą wyposażać nowe samochody w czujniki tego typu. Utrata ciśnienia w oponach może mieć dwie przyczyny. Pierwsza z nich, określana mianem przyczyny naturalnej wynika z przenikania powietrza przez wentyle oraz ścianki opon. Druga z kolei ma miejsce w wyniku uszkodzeń mechanicznych. Raptowna utrata ciśnienia jest bardziej niebezpieczna, ponieważ może utrudnić prowadzenie pojazdu. Aby temu zapobiec, system TPMS monitoruje ciśnienie w oponach także wtedy, gdy najedziemy na ostry przedmiot, w wyniku czego powstanie uszkodzenie mechaniczne.

Czujniki do pomiaru pośredniego

Do podstawowych grup czujników zaliczamy sensory pomiaru bezpośredniego oraz pomiaru pośredniego. Czujniki pośrednie wykrywają jedynie nagły spadek ciśnienia, a do działania wykorzystują pozostałe czujniki i metody pomiaru pośredniego. Są proste i stosunkowo tanie w montażu, z tego względu wielu producentów decyduje się na ich użycie. Pomiar może odbywać się poprzez optyczne zmierzenie prędkości danego koła, do czego wykorzystuje się czujniki ABS oraz ESP.

Jak twierdzi ekspert reprezentujący serwis ogumienia Romgum:

Zebranie sygnałów ze wszystkich kół samochodu pozwala na ich porównanie. Gdy przez dłuższy czas na jednym z kół występuje inna wartość, do kierowcy przesyłana jest informacja o utracie ciśnienia.

Innym możliwym do zastosowania pomiarem jest wykorzystanie wibracji poszczególnych kół i zmiany obciążenia podczas przyśpieszania, hamowania oraz wykonywania manewrów skręcania. Pomiary realizowane są wtedy w ten sam sposób jak w pierwszej metodzie.

Czujniki do pomiaru bezpośredniego

Czujniki tego typu montowane są bezpośrednio we wnętrzu opony, a ich zadaniem jest dostarczenie konkretnej odpowiedzi na pytanie, jaka jest wartość ciśnienia. Określenie rzeczywistego poziomu ciśnienia jest możliwie dzięki zastosowaniu czujnika, który jest umieszczony na feldze lub zamontowany razem z zaworem powietrznym. Dzięki wykorzystaniu fal radiowych jest w stanie skomunikować się z resztą systemu.

Pomiar bezpośredni pozwala na dokładną kontrolę poziomu ciśnienia, ze względu na to, że występuje on co minutę. Należy pamiętać, że czujniki do pomiaru bezpośredniego powinny być kalibrowane po każdej ingerencji w koła, a felgi zawsze powinny znaleźć się w tych samych miejscach. Dzięki temu system będzie w stanie prawidłowo odczytać pomiary.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz