Artykuł sponsorowany

Czym wyróżniają się Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów?

Czym wyróżniają się Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów?

Stacje Kontroli Pojazdów (SKP) są dzielone w Polsce na te podstawowe, a także okręgowe. Te drugie oferują te same usługi, które zapewniają podstawowe SKP z tą różnicą, iż uprawnione są one do wykonywania badań technicznych pojazdów o większej masie niż tylko 3,5 tony. Mogą one również analizować stan techniczny specjalistycznych maszyn np. rolniczych i budowlanych. Co jeszcze warto wiedzieć o Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów?

Jakie usługi oferuje Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów?

Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów przyjmują na badania techniczne zarówno pojazdy o masie do 3,5 tony, jak i wszystkie inne pojazdy powyżej tej masy. Ponadto tylko w okręgowych SKP można wykonać przegląd rejestracyjny ciągników siodłowych, traktorów, maszyn specjalistycznych, pojazdów typu SAM, a także pojazdów skierowanych na badanie przez starostwo czy policję. Auta uczestniczące w wypadkach również nie mogą być badane w podstawowych stacjach, lecz tylko w tych okręgowych. To tam stawiają się również właściciele pojazdów zasilanych na gaz. Do stacji okręgowych należy zgłosić się także wtedy, kiedy samochód jest przeznaczony do przewozu niebezpiecznych materiałów, a także, jeżeli auto było po raz pierwszy zarejestrowane za granicą.

Jak zatem można zauważyć, zakres pracy okręgowych Stacji Kontroli Pojazdów jest znacznie szerszy niż w przypadku tych podstawowych. Wiąże się to z obowiązkiem stosowania się do zasady regionalizacji, która wytycza, iż wszystkie inne pojazdy prócz aut do 3,5 ton muszą być badane w stacjach okręgowych przypisanych do ich numeru rejestracyjnego. Na ogół np. właściciel ciągnika siodłowego może wybrać  jedną z kilku stacji w regionie. Klienci z miejscowości Skarżysko-Kamienna chętnie udają się na przeglądy rejestracyjne do firmy TRS TRANS-SŁAWEX. Prócz działalności w ramach Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (TSK/021) świadczy ona także usługi transportu międzynarodowego towarów głównie do 7,5 ton. Przewozy realizowane są m.in. do Anglii.

Kilka słów o przeglądach rejestracyjnych

Przegląd rejestracyjny to obowiązkowe badanie przeprowadzane właśnie w SKP. Często mylone są ze zwykłymi przeglądami okresowymi, które są dobrowolne i prowadzone przez zwykłe warsztaty samochodowe. Badanie techniczne (rejestracyjne) wykonywane jest zaś po to, by dany pojazd został dopuszczony do ruchu drogowego na określony czas. W jego trakcie analizowane jest oświetlenie, ogumienie, układ kierowniczy, zawieszenie, nadwozie, pasy bezpieczeństwa, układ wydechowy, emisja zanieczyszczeń, a także obowiązkowe wyposażenie pojazdu. SKP oferują również szereg dodatkowych specjalistycznych badań, które zawsze prowadzone są przy użyciu najwyższego technologicznie sprzętu. Na okręgowych stacjach wykonywane są również tzw. ponowne sprawdzenia, czyli badania techniczne pojazdów, które podczas wcześniejszego przeglądu zostały skierowane do serwisu.

Sam przegląd rejestracyjny należy przeprowadzać zaś w terminach zgodnych z przepisami. Są one ustalane według typu pojazdu, jego masy rzeczywistej, a także ustalane są ze względu na rocznik pojazdu. Dla przykładu przegląd aut osobowych, samochodów ciężarowych o masie do 3,5 tony, przyczep o masie do 3,5 tony i motocykli odbywa się:

  • po raz pierwszy przed upływem 3 lat od pierwszego zarejestrowania pojazdu,
  • po raz drugi przed upływem 2 lat od pierwszego badania,
  • trzeci raz i każdy następny co 12 miesięcy.

Kierowco, pamiętaj o zmianach w przepisach!

Zarówno w podstawowych, jak i okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów płatności są od niedawna przyjmowane tylko drogą elektroniczną i to przed wykonaniem właściwej analizy. Ceny są z góry ustalone dla wszystkich stacji na terenie Polski, a w koszty przeglądu rejestracyjnego wliczone są opłaty dla CEPiK w wysokości jednej złotówki. Analiza techniczna dla każdego typu pojazdu ma również inną cenę.

Przegląd samochodu osobowego wynosi 99 zł; samochodu ciężarowego i specjalnego do 3,5t również 99 zł; samochodu zasilanego na gaz dodatkowe 64 zł; a ciągnika rolniczego 63 zł. Stawienie się na stacje z pojazdem z „przeterminowanym” zezwoleniem na poruszanie się po drogach, skutkuje zaś podwójnym naliczaniem opłat przy badaniu technicznym. Jest to zmiana, która obowiązuje od 2021 roku. Nowe zasady dotyczą także obowiązku fotografowania badanego pojazdu. Zdjęcia muszą obejmować całą bryłę pojazdu i zostać wykonane z przodu, z tyłu i po dwóch przekątnych. Dodatkowo sfotografowane zostają zegary w kabinie.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz